Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

De bril van de leraar

Over de beroepsidentiteit van de leraar in het voortgezet onderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
  • Van 21 tot en met 29 juni 4=3 actie op alles.
40% korting
4=3 actie

8,85 5,31

Hoe tweedehands wil je het hebben?
De bril van de leraar
De bril van de leraar
Als nieuw
5,31
302700871
component.product.quantitySelect.legend
ISBN
9789490120351
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Handelingsbrutaal
Jaar van uitgifte
2019
Aantal pagina's
250

Waar gaat het over?

Macht mag in een democratische rechtsorde niet in één hand berusten, schreef Herman Tjeenk Willink in Groter denken, kleiner doen (2019). Van belang is een evenwicht van macht en tegenmacht. In de publieke sector vergt tegenmacht een gemeenschappelijke opvatting over professionaliteit, over wat het vak van bijvoorbeeld huisarts of leraar inhoudt en welke taken daarbij horen. Tjeenk Willink constateert dat die opvatting vaak ontbreekt.Dit boek, De bril van de leraar, laat zien dat dit laatste zeker geldt voor de leraar voortgezet onderwijs.In veel opzichten is in dat deel van de beroepsgroep geen sprake van een breed gedeelde opvatting over het vak, een breed gedeelde beroepsidentiteit. Dat is de voornaamste reden waarom de leraar geen duidelijke stem heeft in de nationale onderwijsdialoog. De in 1968 ingevoerde Mammoetwet ging wel uit van zo’n gemeenschappelijke opvatting over het vak. De overheid realiseerde zich dat echter niet, maar kón dat ook niet: het overheersende beroepsbeeld, óók in de vakliteratuur, was namelijk dat van de autonome professional. De bril van de leraar beschrijft in hoeverre door de jaren heen, na de invoering van de Mammoet, onder meer overheidsbeleid, de komst van nieuwe lerarenopleidingen en de veranderingen in de schoolorganisatie invloed hebben uitgeoefend op de beroepsidentiteit, op de bril waardoor de leraar de schoolwerkelijkheid bekijkt.Vandaag de dag is er nog steeds geen sprake van een breed gedeelde beroepsidentiteit. Het boek eindigt met een beschouwing over wat ervoor nodig is om een effectieve tegenmacht, een sterke beroepsorganisatie te vormen.Pieter Leenheer (1938) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde, was leraar Nederlands, leraren opleider, directeur nascholing en landelijk coördinator scholennetwerken bij de grote innovaties van de jaren negentig en nul. Hij was bestuurslid van Levende Talen en velon, enredacteur van hbo Journaal en Meso magazine waarvoor hij ook strips tekende over management en organisatie. Op dit moment is hij als redacteur/tekenaar verbonden aan dnm/De Nieuwe Meso en bestuurslid van de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies

Meer in Onderwijs

40% korting
4=3 actie
30,95 18,57
Herman van der Wusten
Academisch pionieren 1999-2015
70% korting
4=3 actie
18,85 5,65
4=3 actie
27,95
Brandi Simonsen
PBS in de klas
4=3 actie
31,25
70% korting
4=3 actie
11,30 3,39
slide 0

Anderen bekeken ook

slide 0