• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

De bril van de leraar

over de beroepsidentiteit van de leraar in het voortgezet onderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
nog 1 op voorraad

45,15

Hoe tweedehands wil je het hebben?
De bril van de leraar
De bril van de leraar
Als nieuw
45,15
ISBN
9789490120351
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Phronese, Uitgeverij
Jaar van uitgifte
2019
Aantal pagina’s
250

Waar gaat het over?

Macht mag in een democratische rechtsorde niet in één hand berusten, schreef Herman Tjeenk Willink in Groter denken, kleiner doen (2019). Van belang is een evenwicht van macht en tegenmacht. In de publieke sector vergt tegenmacht een gemeenschappelijke opvatting over professionaliteit, over wat het vak van bijvoorbeeld huisarts of leraar inhoudt en welke taken daarbij horen. Tjeenk Willink constateert dat die opvatting vaak ontbreekt. Dit boek, De bril van de leraar, laat zien dat dit laatste zeker geldt voor de leraar voortgezet onderwijs. In veel opzichten is in dat deel van de beroepsgroep geen sprake van een breed gedeelde opvatting over het vak, een breed gedeelde beroepsidentiteit. Dat is de voornaamste reden waarom de leraar geen duidelijke stem heeft in de nationale onderwijsdialoog. De in 1968 ingevoerde Mammoetwet ging wel uit van zo’n gemeenschappelijke opvatting over het vak. De overheid realiseerde zich dat echter niet, maar kón dat ook niet: het overheersende beroepsbeeld, óók in de vakliteratuur, was namelijk dat van de autonome professional. De bril van de leraar beschrijft in hoeverre door de jaren heen, na de invoering van de Mammoet, onder meer overheidsbeleid, de komst van nieuwe lerarenopleidingen en de veranderingen in de schoolorganisatie invloed hebben uitgeoefend op de beroepsidentiteit, op de bril waardoor de leraar de schoolwerkelijkheid bekijkt. Vandaag de dag is er nog steeds geen sprake van een breed gedeelde beroepsidentiteit. Het boek eindigt met een beschouwing over wat ervoor nodig is om een effectieve tegenmacht, een sterke beroepsorganisatie te vormen. Pieter Leenheer (1938) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde, was leraar Nederlands, leraren opleider, directeur nascholing en landelijk coördinator scholennetwerken bij de grote innovaties van de jaren negentig en nul. Hij was bestuurslid van Levende Talen en velon, enredacteur van hbo Journaal en Meso magazine waarvoor hij ook strips tekende over management en organisatie. Op dit moment is hij als redacteur/tekenaar verbonden aan dnm/De Nieuwe Meso en bestuurslid van de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

nog 1 op voorraad
14,50
Wim ter Horst
Wijs me de weg!
Tweedehands Echt gebruikt
5,00
nog 1 op voorraad
9,75
Tijl Koenderink, Roland Louwerse
Is het voor een cijfer?
nog 1 op voorraad
21,75
nog 1 op voorraad
5,25
nog 1 op voorraad
14,50
Wim ter Horst
Wijs me de weg!
Tweedehands Echt gebruikt
5,00
nog 1 op voorraad
9,75
Tijl Koenderink, Roland Louwerse
Is het voor een cijfer?
nog 1 op voorraad
21,75
nog 1 op voorraad
5,25

Anderen bekeken ook

Todd Whitaker, Madeline Whitaker
Je eerste jaar als leraar
23,25
Bart Ongering
Meester Bart
9,05
11,30
11,70
Meike Berben, Mirjam van Teeseling
Differentiëren is te leren!
20,04
8,25
18,95
Johan de Wilde
De startende leraar
sorry, niet op voorraad
David Didau, Nick Rose
Psychologie in de klas
sorry, niet op voorraad